Tieto slová ničia tvoju autoritu, dôveryhodnosť a schopnosť presvedčiť ľudí. Buď majster komunikácie!
- Tomáš Vepi
- Aug 30, 2024
- 5 minút čítania
Hmkanie (hmmmm, aaaaa,….)
Pred 5. rokmi som bol na pracovnom pohovore na pozíciu - obchodný zástupca. Prišiel som na recepciu, usadili ma do zasadačky. Tam som čakal na človeka, ktorý bude so mnou viesť pohovor. Prišiel. Bol to obchodný riaditeľ. A začal rozprávať. V ten moment som nechápal, čo sa deje. Počkaj, počkaj, počkaj. Toto je obchodný riaditeľ? S takýmto spôsobom vyjadrovania? A on bude môj priamy nadriadený? Tak to nemôže myslieť vážne!
Áno, dosiahol asi veľa, keď bol obchodný riaditeľ. Aj keď neskôr som zistil, že sa dostal na tú pozíciu len preto, lebo bol najdlhšie v danej firme (na pozícii obchodníka) a povýšili ho. Okej, beriem. No to jeho vyjadrovanie, keď rozprával bolo tragické. Každé druhé, tretie slovo bolo hmmm. A to nebol ani v strese. To sa dialo aj v normálnych rozhovoroch, diskusiách, na poradách.
Ako berieš takého človeka? Je pre teba autoritou? Budeš ho počúvať, keď pri zadaní úlohy bude NONSTOP hmkať? Alebo keď mu dáš otázku, tak polovica odpovede bude hmkanie? Dôveruješ jeho odpovedi? Ten človek to bral úplne normálne. On sa to nesnažil ani napraviť, ani zlepšiť, nič s tým nerobil! To, aký to bol nadriadený je kategória sama o sebe. Jednoducho obchodník, ktorý sa bez školenia dostane na vedúcu pozíciu. Keď robil prezentáciu pre verejnosť, keď viedol obchodné stretnutie, keď robil webinár, keď robil porady - NONSTOP HMKAL! Strašné niečo.
Neviem ako ty, ale ja som toho človeka nevedel rešpektovať. Nešlo mi to. Jednoducho keď je človek na nejakej vedúcej pozícii a má reprezentovať seba, svoju firmu, svoju pozíciu, mal by sa začať lepšie vyjadrovať. O 6 mesiacov neskôr som z tej firmy odišiel a bolo to veľmi dobré rozhodnutie.
Hmkanie jednoducho ničí tvoju:
autoritu
dominanciu
presvedčivosť
dôveryhodnosť
sebavedomie
A každým ďalším hmmm sa to znásobuje. Áno, ľudia, ktorí hmkajú, môžu byť na vysokých pozíciách. Môžu byť extrémne úspešní. Môžu byť super manažéri a lídri. Môžu byť super ľudia. A čo keby ešte zlepšili ich komunikáciu? Je to taká maličkosť a nie je to ani zložité.
Toto je návod:
Musíš si zvedomiť, že hmkáš. Natoč si 5 minútové video, kde budeš rozprávať o svojej poslednej dovolenke a potom si ho pusti. Hmkáš alebo nie? Ak áno, tak poď na druhý bod.
V tomto momente vieš, že hmkáš. Tvoja vedomá myseľ sa automaticky na to bude teraz sústrediť vždy, keď budeš rozprávať. Budeš si to uvedomovať. Ak nie, tak povedz tvojim najbližším, že to chceš zlepšiť. Nech ťa vždy upozornia, keď budeš hmkať. A ako sa toho zbaviť?
Nahraď hmkanie obyčajným tichom. Pauzou. 1-2 sekundy. Za pár dní-týždňov sa toho hmkania zbavíš. Nebudeš hmkať skoro vôbec.
Teraz ti v hlave beží, že je divné zostať ticho? Že to bude vyzerať nesebavedomo. Ľudia budú mať pocit, že nevieš o čom hovoríš. Práve naopak! Človek, ktorý sa nebojí používať pauzy, hovorí zaujímavejšie a pútavejšie (samozrejme nemôžeš používať pauzu za každým slovom, používaj to s rozumom).
Po týždni si natoč znovu video - 5 minút o čomkoľvek. A porovnaj, či si sa v tom zlepšil. Garantujem ti, že áno.
Vlastne, proste, žeeeee, vieš čo myslím, a tak ďalej
Každý z nás používa nejaké slovíčko, tzv. “neslovo”, alebo slovné spojenie, ktoré nepridáva nič k významu vety. Rozprával som sa s jedným chalanom a v jednej vete povedal 3x slovo “presne”. Upozornil som ho na to. Od toho momentu, mal problém povedať jednu súvislú vetu, lebo v každej mu automaticky prišlo do úst slovo “presne”. Až nám to bolo obom smiešne. Ale začal si to uvedomovať. V tomto momente uvedomenia, môže na tom pracovať a zlepšovať to.
Tieto slovíčka sú zase len vyplňujúce. Používame ich, aby sme neboli ticho, ale nepridávajú vôbec žiadnu hodnotu k tomu, čo rozprávame. Teraz som si spomenul, že jedno slovíčko, ktoré bolo populárne pár rokov dozadu bolo slovo “KVÁZY”. Používaš ho ešte? Ja občas hej :)
Ako sa zbaviť týchto “neslov”? Proces je rovnaký ako pri hmkaní.
Zvedomiť, že ich používaš.
Pri konverzácii sa na to sústrediť. Alebo požiadať o pomoc blízkych, nech ťa upozorňujú.
Nahraď ich tichom. 1-2 sekundovou pauzou.
Takto sa dokážeš zbaviť hocijakých barličiek. Lebo ty chceš pôsobiť profesionálne. Chceš pôsobiť dôveryhodne. A čím viac budeš v strese a nebudeš vedieť, čo máš povedať (napríklad na obchodnom stretnutí, na pohovore, pri svojich zamestnancoch na porade), tak začneš používať viac a viac tieto “neslová”. Barličky. A tým pádom sa stávaš viac a viac submisívnym. A hlavne, nikdy sa nestaneš majster komunikácie!
Nepredáš produkty, služby, nezískaš novú pozíciu, novú prácu, povýšenie, zamestnanci ťa prestanú rešpektovať.
Možno, uvidíme, asi
A nakoniec tu máme tieto krásne slovíčka. Moja frajerka stále hovorí: “Ak mi niekto povie, že uvidíme, znamená to pre mňa nie.” Zamysli sa nad tým. Vo svojej podstate to je pravda. Ak sa opýtaš, či pôjdete na rande, von, na festival a niekto ti povie uvidíme, tak tam moc nechce ísť. Ak niekto niečo chce, tak rázne povie áno.
Tieto slová znižujú tvoju schopnosť presvedčiť niekoho. Znižujú tvoju dôveryhodnosť. Tvoju kredibilitu. Ak sa ťa na pohovore opýtajú, či by si niečo dokázal urobiť a ty povieš “Asi áno”, je to veľký rozdiel, než keby si povedal “ÁNO! Jasné, že dokázal!”.
Pri obchodovaní, ak použiješ slovo možno, môže to ohroziť tvoj predaj. “Možno by sme to vedeli stihnúť dodať”, “Možno by sme to dokázali urobiť pre vás”. Buď skvelý obchodník a neboj sa výziev. Stoj si za svojím slovom. Nevyhýbaj sa zodpovednosti. Ak vieš, že by to išlo spraviť, ale potreboval by si viac zamakať, tak povedz, že to spravíš a zamakaj. Neskrývaj sa za tieto oslabujúce slovíčka.
Záver - Buď majster komunikácie!
Na tvojich slovách záleží. Využi to vo svoj prospech. Ak sa naučíš nehmkať, odstrániš vyplňujúce slová a prestaneš používať oslabujúce slovíčka - ľudia ťa začnú inak vnímať. Budeš pre nich autoritou. Budeš hovoriť presvedčivejšie, jasnejšie a teba to zároveň posunie v živote vpred.
Je veľký rozdiel, keď prednášajúci používa tieto slová a keď ich nepoužíva. Stalo sa mi, že ľudia prednášajúcemu na prezentácii počítali, koľko krát zahmká. Po chvíli to vzdali. Ak je toho veľa, je to rušivé a ľudia strácajú pozornosť. Sústredia sa na niečo úplne iné a ty strácaš schopnosť ovplyvniť ľudí. Inšpirovať, motivovať, presvedčiť, odovzdať posolstvo.
Nauč sa lepšie komunikovať a zlepší sa tvoj život.
Tvoj úspech je priamoúmerný tomu, ako veľmi dobre vieš komunikovať.
Všimni si to na politikoch a pri rôznych úspešných ľuďoch, ako vedia rozprávať. Veľmi to pomáha v živote.
Ak si sa dnes niečo naučil, som za to vďačný. Za týždeň ti prinesiem opäť niečo nové.
Tomáš


